×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۱ مرداد - ۱۳۹۸  
true
false

طراحی،تدوین و تنظیم: دکتر مسلم خانی

ضرورت های طراحی،تدوین و تنظیم لایحه قانون توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین(پیوست توجیهی لایحه)

توانمندسازی معلولین یکی از اصولی‌ترین استراتژی‌ها در راستای حفظ و تقویت کرامت انسانی آنان می‌باشد و بر همین اساس راهبرد توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین در برنامه‌ریزی‌های کلان دولت مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفته است.

 

 

بیکاری یکی از چالش‌های اصلی فرا روی معلولین جویای کار است که موجب انزوا وسرخوردگی آنان و عدم حضور اثرگذارشان در جامعه است . مطالعات نشان می‌دهد که به طور متوسط نرخ بیکاری معلولین (نابینایان ، ناشنوایان ، معلولین جسمی – حرکتی ، معلولین ضایعه نخاعی،بیماران روانی مزمن و …) بیش از ۶۳ درصد است .

در سا‌ل‌های اخیر که طرح حمایت از بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین به اجرا درآمده است، به دلیل ناهمگونی این طرح با شرایط خاص معلولین ، امکان بهره‌مندی گروه عظیمی
از آنان از مزایای طرح فراهم نشده است که البته بخشی از مشکلات اجرایی این طرح برای معلولین به نظام بانکی کشور و بخش دیگر آن به آیین نامه‌ها ، قوانین و مقررات اجرائی طرح مربوط می‌شود.

با توجه به مطالب صدرالاشاره ، مطالعات گسترده‌ای برای آسیب‌شناسی علل و عوامل عدم توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین انجام شده است و علاوه بر مطالعات تطبیقی مربوط به سایر کشورها ؛ پژوهش‌ها و مطالعات میدانی مربوطه به حوزه بازار کار با مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های معلولین و همچنین کارفرمایان و کارآفرینان علاقه‌مند به توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین به سرانجام رسیده است .

نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است که توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین مستلزم
وجود مجموعه‌ای از قوانین و مقررات حمایتی – هدایتی ویژه‌ است که با اجرای آن قوانین
بتوان نسبت به افزایش حضور اثرگذار معلولین در بازار کار اقدام نمود.

نکته قابل توجه آن است که بیکاری معلولین علاوه بر ایجاد مشکلات و معضلات فراوان اقتصادی برای آنان ، جایگاه انسانی و اجتماعی و فرهنگی آنها را نیز در جامعه تنزل می‌دهد و روحیه یأس و خودکم‌بینی و رکود و ناتوانی را در میان آنان ترویج می‌نماید و به همین دلائل هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی برای خانواده‌های معلولین و جامعه به وجود می آورد.

این در حالی است که مشارکت فعال معلولین در جامعه اولاً موجب افزایش روحیه
و باور به زندگی مفید در میان آنها خواهد شد و ثانیاً هزینه‌های پرداخت مستمری‌های مادام‌العمر به آنان را از بین خواهد برد . «پیش‌نویس لایحه قانون توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین »  با توجه به علل عوامل ذیل‌الذکر تهیه و طراحی شده است :

• افزایش روز افزون تقاضای معلولین برای حضور فعال در بازار کار

n تمایل کارفرمایان و کارآفرینان برای حمایت از کارآفرینی و اشتغال معلولین در صورت وجود مشوق‌ها و حمایت‌های قانونی از آنان

n عدم اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در موضوع کارآفرینی و اشتغال آنان
و عدم توجه کامل به کارآفرینی و اشتغال معلولین در آن قانون

n افزایش تعداد معلولین تحصیل کرده و ارتقای سطح تقاضاهای آنان برای برخورداری از زندگی مناسب و رفاه اجتماعی و اقتصادی

n حمایت ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و کمک به افزایش توان آنان برای حضور مفید و نظام‌مند در همه  عرصه‌های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی

n کاهش فاصله‌های طبقاتی در جامعه و کمک به اجرای اصول بنیادی عدالت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی

n دستیابی به اهداف مترقی سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و ایجاد الگوهای قانونی برای حضور اثرگذار معلولین در جامعه

n ایجاد بسترهای لازم برای رشد و توسعه خلاقیت‌ و نوآوری‌های معلولین و کمک به کارآفرینی و شکوفایی آنان

n بهره‌مندسازی جامعه از توانایی‌های تخصصی معلولین و رعایت حقوق شهروندی آنان

n ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر کارآفرینی و اشتغال برای معلولین و تلاش برای فراهم سازی اشتغال برابر آنان در بازار کار

nعدم وجود مجموعه کاملی از قوانین برای حمایت از توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین امیدواریم با توجه به سیاست‌های دولت خدمتگزار مبنی بر اجرای عدالت و مهرورزی به مردم
و همچنین با نظر به تعهد انسانی و اخلاقی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به حمایت از حقوق معلولین ؛ تصویب و اجرای این قانون مشکلات و معضلات فراوان معلولین را برای حضور در بازار کار حل نماید و زمینه‌های توسعه رفاه و زندگی مناسب را برای آنان فراهم نماید . ان‌شاءا…

پیش نویس لایحه قانون توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین

ماده یک :

دولت موظف است بستر های مناسب برای توسعه کارآفرینی و اشتغال معلولین را فراهم نماید
و حمایت ها و اقدامات لازم برای خودکفایی و توانمندسازی آنان انجام دهد.

تبصره ۱:

منظور از معلول در این قانون  عبارتست از افرادی که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی به دلیل ضایعه جسمی،ذهنی،روانی یا توام، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارایی عمومی آنان ایجاد شود به گونه ای که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

تبصره ۲:

منظور از معلول شاغل در این قانون عبارتست از معلولینی که دارای توانایی انجام کار
می باشند و در مراکز کسب و کار بخش غیر دولتی یا در وزارتخانه ها،سازمان ها،نهادها،
شهرداری ها،شرکت های دولتی،بانک ها و موسسات مالی و اعتباری  یا بصورت خوداشتغالی یا تعاونی به کار مشغول می باشند.

تبصره ۳:

منظور از معلول جویای کار در این قانون عبارتست از معلولینی که دارای توانایی انجام کار باشند و مهارت ها و آموزش های لازم برای اشتغال را کسب نموده  باشند.

ماده دو :

کارفرمایانی که معلولین جویای کار تحت پوشش سازمان بهزیستی را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند با رعایت شرایط زیر از “یارانه حقوق و دستمزد معلولین شاغل” استفاده خواهند کرد :
الف : مدت قرارداد استخدامی کارفرما با معلول شاغل حداقل ۱ سال باشد.

ب : حقوق و دستمزد معلول شاغل بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه بطور کامل از سوی کارفرما پرداخت شود.

ج : سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به معلول شاغل اختصاص داده شود.

تبصره ۱ :

منظور از یارانه حقوق و دستمزد عبارتست از : پرداخت حداکثر ۵۰ درصد حقوق و دستمزد ماهانه معلول شاغل با توجه به میزان معلولیتش(شدید- متوسط – خفیف) توسط سازمان بهزیستی کشور به کارفرمایی که معلول را استخدام کرده است.

تبصره ۲ :

یارانه حقوق و دستمزد برای هر معلول شاغل در بخش مزدبگیری غیردولتی تا ۵ سال قابل پرداخت می باشد.

تبصره ۳:

دستورالعمل مربوط به چگونگی پرداخت یارانه حقوق و دستمزد به معلولین شاغل توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی با هماهنگی وزارت کارواموراجتماعی در اسفندماه هر سال  تنظیم و برای سال آینده ابلاغ می شود.

ماده سه:

کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود ، معلولین جویای کار را استخدام نمایند ، مشروط بر آن که مدت قرارداد استخدامی آنان با معلول شاغل حداقل ۱سال باشد- با توجه به تعداد معلولینی که استخدام کرده اند- از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

تبصره :

دستورالعمل مربوط به این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی در اسفندماه هرسال تنظیم و برای سال آینده ابلاغ می شود.

ماده چهار :

کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود معلولین را استخدام نمایند ، مشروط بر آن که مدت قرارداد استخدامی آنان با معلول شاغل بیش از ۱ سال باشد، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمامعاف می شوند.

تبصره۱ :

معلولینی که بصورت خوداشتغالی یا در کارگاه های اشغال خانگی مشغول به کار می باشند از پرداخت سهم بیمه خویش فرمایی معاف می شوند.

تبصره۲:

معلولین جویای کار برای دریافت مجوز های قانونی ایجاد کسب و کارخانگی در اولویت می باشند.

تبصره۳:

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور و وزارت کارواموراجتماعی در اسفند ماه هرسال،تنظیم وبرای سال آینده ابلاغ می شود.

ماده پنج :

کارگاه‌های خود اشتغالی و اشتغال خانگی ، تعاونی‌های کارآفرینی و اشتغال ، مراکز کارآفرینی و اشتغال معلولین ، همچنین آموزشگاه‌هائی که آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای یا آموزش‌های کارآفرینی و توسعه مهارت‌های کسب و کار یا سایر آموزش‌های منجر به اشتغال را به معلولین ارائه می‌دهند از پرداخت مالیات و عوارض سالانه شهرداری معاف می‌باشند .

تبصره :

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارائی، وزارت کارواموراجتماعی(سازمان ملی مهارت)،وزارت تعاون و شورای عالی استان ها(وزارت کشور) ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده شش :

تمام معلولین شاغل در وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادها ،شهرداری ها، شرکت های دولتی ، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و همچنین مراکز کسب و کار بخش غیردولتی از پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد معاف می شوند.

تبصره :

دستورالعمل این ماده ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت رفاه
و تامین اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده هفت :

وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف است با ایجاد صندوق حمایت از کارآفرینی و اشتغال معلولین نسبت به پرداخت تسهیلات وام ارزان قیمت به طرح‌های کارآفرینی و اشتغال معلولین اقدام نماید. دولت مکلف است اعتبار مالی مورد نیاز این صندوق را بصورت بودجه سالانه تأمین نماید .

تبصره  :

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده هشت :

شرکت ها و موسساتی که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، فعالیت های واگذار شده توسط بخش دولتی را برعهده خواهند گرفت مکلفند حداقل ۲ درصد نیروی انسانی مورد نیاز خود را از معلولین جویای کار تامین نمایند.

تبصره۱:

انجمن ها،تشکل ها و تعاونی های معلولین در دریافت خدمات ناشی از واگذاری های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در اولویت قرار دارند.

تبصره۲:

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزارت اموراقتصاد و دارایی حداکثر ظرف مدت ۳ماه پس از ابلاغ این قانون، تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده نه :

کارفرمایانی که ابزار و وسائل مورد نیاز برای حرفه آموزی و اشتغال معلولین را از سایر کشورها به ایران وارد نمایند و برنامه ها و فعالیت ها و ابزارهای  حرفه آموزی و اشتغالزایی آنان مورد تایید وزارت رفاه و تامین اجتماعی باشد از پرداخت عوارض گمرکی مربوط به ابزار و وسائل مورد اشاره معاف می‌باشند.

تبصره :

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی ،  وزارت امور اقتصادی و دارائی، وزارت صنایع و معادن و بازرگانی و وزارت کارواموراجتماعی(سازمان ملی مهارت) ، ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده ده :

وزارتخانه ها،سازمان ها،نهادها، شرکت های دولتی،شهرداری ها، بانک ها و موسسات مالی
و اعتباری دولتی به منظور حمایت از تامین خدمات توانبخشی معلولین،می توانند نسبت به تخفیف زمان کار معلولین شاغل با توجه به میزان معلولیتشان(شدید- متوسط- خفیف) تا دو ساعت در روز اقدام نمایند.

تبصره :

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت
سرمایه انسانی ریاست جمهوری ، ظرف مدت ۳ ماده پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ
خواهد شد.

ماده یازده :

وزارتخانه‌ها ،سازمان‌ها ، نهادها،شرکت های دولتی،شهرداری ها،بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بخش دولتی و مراکز کسب و کار بخش غیردولتی و همچنین دانشگاه هاو موسسات آموزش عالی و مدارس مکلفند در روز جهانی معلولین (۱۲ آذر) نسبت به اجرای برنامه‌های تجلیل از معلولین
اقدام نمایند.

ماده دوازده :

معلولین شاغل در وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادها،شرکت های دولتی،شهرداری ها،بانک ها
و موسسات مالی و اعتباری بخش دولتی و مراکز کسب و کار بخش غیردولتی با پرداخت حداقل بیست سال سهم بیمه تأمین اجتماعی- بدون رعایت شرایط سنی- می توانند بازنشسته شوند .

تبصره۱ :

معلولان زن شاغل با پرداخت حداقل هفده سال سهم بیمه تامین اجتماعی _ بدون رعایت شرط سنی-  می توانند بازنشسته شوند.

تبصره۲:

مدت۲ ماه به مرخصی زایمان معلولان زن شاغل اضافه می شود.

تبصره۳:

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، سازمان بازنشستگی کشور، سازمان تأمین اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و مدیریت سرمایه انسانی ریاست جمهوری ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .

ماده سیزده :

وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف است حمایت‌های لازم را برای ایجاد و توسعه مراکز کارآفرینی و اشتغال معلولین انجام دهد و در این مراکز ، خدمات آموزش و اشتغال و بازاریابی و فروش محصولات معلولین را با بهره‌گیری از توان اجرایی بخش غیردولتی  ارائه نماید.

تبصره:

دستور العمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و با همکاری وزارت کارواموراجتماعی حداکثر ۳ماه پس از ابلاغ این قانون،تهیه و تنظیم خواهد شد.

ماده چهارده :

وزیر رفاه و تامین اجتماعی عضو شورای عالی اشتغال و مدیران کل واحدهای اجرایی سازمان بهزیستی در استان‌ها عضو کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان‌ می‌باشند .

ماده پانزده :

وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادها ، شرکت‌های دولتی،شهرداری ها،بانک ها و موسسات مالی
و اعتباری بخش دولتی مکلفند حداقل ۵ درصد مجوزهای استخدام نیروی انسانی خودرا(رسمی،پیمانی،قراردادی) در اختیار معلولین قرار دهند . (اصلاح بند الف ماده هفت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان)

تبصره۱:

مدت ۳ سال به شرط سنی معلولین جویای کار افزوده می شود.

تبصره۲:

وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف است با همکاری معاونت برنامه ریزی و مدیریت سرمایه انسانی ریاست جمهوری نسبت به طراحی،تدوین و تنظیم دستورالعمل نحوه استفاده معلولین شاغل از” آیین نامه دورکاری”۳ ماه پس از تصویب این قانون اقدام نماید.

ماده شانزده :

وزارت رفاه و تامین اجتماعی(سازمان بهزیستی کشور) مکلف است با همکاری وزارت کارواموراجتماعی(سازمان ملی مهارت) و با بهره‌گیری از توان اجرایی بخش غیردولتی نسبت به ایجاد و راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و ‌حرفه‌ای ویژه معلولین اقدام نماید و حمایت‌های مالی لازم از این آموزشگاه‌ها را در قالب پرداخت یارانه آموزش انجام دهد .

تبصره :

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزارت کارواموراجتماعی ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون ، تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده هفده :

دولت) مکلف است حمایت‌های لازم را از معلولین و مددجویان مخترع ، مبتکر ، نویسنده ، شاعر ، هنرمند ، خلاق ، نوآور و کارآفرین انجام دهد و زمینه‌های رشد و شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم سازد.

تبصره:

دستورالعمل این ماده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بنیاد ملی نخبگان  ۳ماه پس از تصویب این قانون،تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده هیجده :

وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، بنیاد شهید
و امور ایثارگران و سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی نسبت به ساماندهی “کمیته طراحی و تنظیم استانداردهای خدمات آموزشی مورد نیاز معلولین و جانبازان” و طراحی،تدوین و تنظیم”فرهنگ مشاغل ویژه معلولین و جانبازان” اقدام نماید و نسبت به توسعه و مناسب سازی آموزش ها برای آنان اقدام نماید.

ماده نوزده:

وزارت کارواموراجتماعی مکلف است با همکاری وزرات رفاه و تامین اجتماعی نسبت به ساماندهی و سازماندهی “مراکز مشاوره شغلی و کاریابی” و “مراکز مشاوره،اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی” ویژه معلولین اقدام نماید.

ماده بیست:

وزارت رفاه و تامین اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت کارو اموراجتماعی و مرکز آمار ایران نسبت ایجاد بانک اطلاعات جامع کارآفرینی و اشتغال معلولین و مددجویان اقدام نماید.

ماده بیست و یک:

وزارت کار و اموراجتماعی مکلف است با همکاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بنیاد شهید و امورایثارگران نسبت به طراحی،تدوین و تنظیم
آیین نامه های حفاظت،ایمنی و بهداشت کار ویژه معلولین و جانبازان اقدام نماید.

منبع : فکر افرینان فردا

بال پرواز : بزرگترین شبکه اجتماعی و جامعه مجازی معلولین ایران

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true